Un model nou de maşină este scos pe piaţă pentru un singur scop: să facă bani pentru producător. Dar există cazuri în care publicul nu gustă maşina propusă de un anumit producător sau acel producător vrea să facă o demonstraţie de putere. Astfel, modelele care ar fi trebuit să aducă bani la puşculiţă ajung să scoată bani din puşculiţă – adică să aducă pierderi.
Analiştii de la BersteinResearch, citaţi de Autocar, spun că, în industria auto, „pierderile catastrofale sunt rare”. Chiar şi aşa, au reuşit să publice listele cu maşinile din istoria recentă care au adus cele mai mari pierderi pentru producători.
TOP 10 pierderi totale aduse de un model:
1. Smart ForTwo (1997-2006): 3,36 miliarde de euro
2. Fiat Stilo (2001-2009): 2,11 miliarde de euro
3. Volkswagen Phaeton (2001-prezent): 2 miliarde de euro
4. Peugeot 1007 (2004-2009): 1,89 miliarde de euro
5. Mercedes-Benz A-Class (1997-2004): 1,72 miliarde de euro
6. Bugatti Veyron (2005-2013): 1,7 miliarde de euro
7. Jaguar X-Type (2001-2009): 1,7 miliarde de euro
8. Renault Laguna (2006-2012): 1,55 miliarde de euro
9. Audi A2 (2000-2005): 1,43 miliarde de euro
10. Renault Vel Satis (2001-2009): 1,19 miliarde de euro
TOP 10 pierderi/unitate produsă:
1. Bugatti Veyron (2005-2013): 4.630.508 de euro/unitate
2. Volkswagen Phaeton (2001-prezent): 28.179 de euro/unitate
3. Renault Vel Satis (2001-2009): 18.763 de euro/unitate
4. Peugeot 1007 (2004-2009): 15.423 de euro/unitate
5. Audi A2 (2000-2005): 7.552 de euro/unitate
6. Jaguar X-Type (2001-2009): 4.699 de euro/unitate
7. Smart ForTwo (1997-2006): 4.481 de euro/unitate
8. Renault Laguna (2006-2012): 3.557 de euro/unitate
9. Fiat Stilo (2001-2009): 2.736 de euro/unitate
10. Mercedes-Benz A-Class (1997-2004): 1.446 de euro
În cazul lui Smart ForTwo, spun analiştii, modelul a eşuat să convingă publicul că o astfel de maşină merită cumpărată. Mai mult, Mercedes-Benz a investit foarte mulţi bani într-o nouă platformă, un nou motor cu trei cilindri şi o nouă fabrică pentru modelul Smart.
În cealaltă parte a balanţei se află Bugatti Veyron şi Volkswagen Phaeton. Veyronul a fost o declaraţie de forţă a Grupului Volkswagen, în vreme ce Phaetonul a fost susţinut chiar de preşedintele VAG, Ferdinand Piëch, şi a evitat, astfel, o mare parte din principiile economice care stau la baza unui model nou.
Fiat Stilo, Renault Laguna, Peugeot 1007 şi Jaguar X-Type sunt exemple de maşini care au ratat pieţele pentru care au fost construite, iar estimările de vânzări au fost greşite.
Sumele au fost transformate din Lire sterline în Euro la cursul de schimb din ziua redactării articolului.